PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Rudolf Arnheim
Słowo / Obraz Terytoria
2011, 2011
stron: 404
Rudolf Arnheim (1904-2007), niemiecki psycholog, filozof, teoretyk sztuki, ma także duże zasługi w zakresie teorii filmu. W 1932 roku opublikował głośną książkę „Film jako sztuka” (wyd. polskie 1961). Dwa lata później opuścił Niemcy, udając się na emigrację, najpierw do Anglii, później do Stanów Zjednoczonych, gdzie w nowojorskim Sarah Lawrence College, na Uniwersytecie Harvarda oraz Uniwersytecie w Michigan zajął się badaniami nad psychologią twórczości i percepcją sztuki. Tym problemom poświęcił książkę „Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka” (1954, wydania polskie 1978, 2004) oraz „Myślenie wzrokowe” (1969).        

„Moje wcześniejsze badania nauczyły mnie, że działalność artystyczna jest formą rozumowania, w której nierozdzielnie splatają się ze sobą postrzeganie i myślenie. Uznałem, że muszę stwierdzić, iż ktoś, kto maluje, pisze, komponuje czy tańczy, myśli zmysłami. Ta jedność postrzegania i myśli okazała się zresztą cechować nie tylko sztukę. Analiza naszej wiedzy na temat percepcji wzrokowej uświadomiła mi, że niezwykłe mechanizmy, za których pomocą zmysły ujmują doświadczenie, są niemal identyczne z działaniami opisywanymi przez psychologię myślenia. I odwrotnie – bardzo wiele wskazuje na to, że domeną naprawdę twórczego myślenia w każdej sferze poznania jest dziedzina wyobraźni" – pisze Arnheim.
 


JA
opis redakcji
  12.08.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll