PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Alejandro Jodorowsky
Okultura
Warszawa, 2012
stron: 316
Alejandro Jodorowsky to artysta wszechstronnie utalentowany (reżyser filmowy i teatralny, pisarz, scenarzysta komiksowy), a jednocześnie niezwykle kontrowersyjny. Syn żydowskich emigrantów z Ukrainy, którzy przybyli do Chile w okresie międzywojennym. Już w młodym wieku zadebiutował jako poeta, wydając pierwszy tomik poezji w wieku 16 lat. W kolejnych latach studiował dramat w Santiago, występując jako cyrkowy klown i prowadząc teatr kukiełkowy. Jeszcze na studiach stworzył też trupę pantomimiczną zwaną „Teatro Mimico", a w 1954 roku wyjechał do Paryża, by studiować pantomimę najpierw u Etienne'a Decroux, a później u boku słynnego Marcela Marceau, dla którego napisał m.in. dramat „Klatka". W 1957 roku zrealizował swój filmowy debiut „La Cravate" na podstawie jednego z opowiadań Tomasza Manna. Od 1962 roku wspólnie z Rolandem Toporem i Fernando Arrabalem tworzył awangardową Grupę Paniczną, inspirowaną teatrem absurdu Becketta, teatrem okrucieństwa Artauda i estetyką Grand Guignol. W latach 60. i 70. pracował w Paryżu i Meksyku, wystawiając ponad sto przedstawień – zarówno własne sztuki, jak i dramaty napisane przez Ionesco, Strindberga czy Becketta. W 1967 roku nakręcił pełnometrażowy debiut – surrealistyczny melodramat „Fando i Lis", który był adaptacją jednoaktówki Arrabala. Trzy lata później zrealizował „Kreta" – zainspirowany mitologią krwawy western, a w 1973 roku „Świętą Górę" – psychodeliczną fantazję religijną. Te trzy projekty stały się w Ameryce przebojami nocnych pokazów, czyniąc z reżysera rodzaj filmowego guru. W 1975 roku zajął się adaptacją „Diuny", ale prace nad filmem zostały przerwane. Od tego czasu większość jego filmowych przedsięwzięć kończyła się niepowodzeniem.

Tym razem Jodorowsky jawi się jako pisarz-terapeuta. W swej najnowszej książce przedstawia system terapeutyczny, oparty na sile wyobraźni i mocy aktów symbolicznych. „«Psychomagia» to magia pozbawiona przesądów, dzięki której można od nowa wyczarować swoje życie. Jodorowsky inspiruje się medytacją, sztuką, świadomymi snami, pewnymi uświęconymi substancjami, magią, alchemią, językiem, poczuciem humoru i tarotem. Jednocześnie nie toleruje żadnych dogmatów oraz kultów guru, wychodząc z założenia, że wszyscy jesteśmy dziedzicami i ofiarami swych genealogii i biografii. W związku z tym tylko my sami możemy napisać swoje życie na nowo" – informuje wydawca.


MB, JA
opis redakcji
  18.07.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll