PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Barbara Osterloff
Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza
Warszawa, 2011
stron: 1026
Aleksander Zelwerowicz (1877-1955) – aktor, reżyser, dyrektor teatrów, pedagog – był jednym z najznakomitszych artystów sceny polskiej. Absolwent Wyższej Szkoły Handlowej im. Kronenberga w Warszawie oraz Klasy Dykcji i Deklamacji przy stołecznym Towarzystwie Muzycznym (1987). W teatrze zadebiutował w 1896 roku. Zagrał około 900 ról, wyreżyserował blisko 280 przedstawień. Wystąpił w ponad dwudziestu polskich filmach, głównie przedwojennych, m.in. w „Przesądach" (1912) Józefa Ostoi-Sulnickiego, „Obronie Częstochowy" (1913) Edwarda Puchalskiego, „Tajemnicy pokoju numer 100" (1913) Stanisława Sebela, „Huraganie" (1928) Józefa Lejtesa, „Księżnej łowickiej" (1932) Janusza Warneckiego i Mieczysława Krawicza, „Trzech sercach" (1939) Michała Waszyńskiego, „Dwóch godzinach" (1946) Stanisława Wohla i Józefa Wyszomirskiego.

„Całą tę egzystencję Aleksandra Zelwerowicza – życie artysty, malownicze i znamienne, charakterystyczne i niepowtarzalne, skomplikowane i komplikowane, a nigdy nie ułatwione – przypomina i ustanawia, rekonstruuje i konstruuje, wskrzesza i kreuje wspaniała książka, monografia biograficzna Barbary Osterloff. (...) To wersja «do czytania» poświęconej Zelwerowiczowi dysertacji doktorskiej p. Osterloff. Rzecz powstawała z benedyktyńską pracowitością i dokładnością, ale z artystowskim rozmachem, pisarską wyobraźnią i polotem. Źródła, dokumenty i materiały autorka zebrała z dwóch kontynentów, a poddawała je krytyce czasami wręcz detektywistycznej. Rytmem książki jest rytm ludzkiego życia. Zasadą chronologia. Zelwerowicz został opowiedziany od urodzin do śmierci. Ujęty w osiem części. Część dziewiąta Fenomen Zelwerowicza to fenomenologiczne studium trzech wcieleń i ucieleśnień bohatera: aktora, artysty teatru, nauczyciela" – pisze o pracy prof. Barbary Osterloff – która została uhonorowana nagrodą Warszawskiej Premiery Literackiej jako najlepsza książka marca 2012 roku – znany krytyk i historyk teatru Henryk Izydor Rogacki.


JA
opis redakcji
  12.07.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll