Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1982
Fitzcarraldo
Dramat , Przygodowy, RFN, Peru, 158 min
Reżyseria: Werner Herzog
Scenariusz: Werner Herzog
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (10)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (17)
zwiń listę
Opis filmu
Ameryka Południowa, koniec XIX wieku. W peruwiańskim miasteczku Iquitos pojawia się Brian Sweeney Fitzgerald, którego miejscowi zaczynają nazywać Fitzcarraldo. Jest irlandzkim inżynierem, dość ekscentrycznym, właśnie marzy mu się wybudowanie położonej w samym sercu amazońskiej dżungli opery, by miejscowi mogli podziwiać dzieła europejskich mistrzów. Wcześniej próbował zrealizować swoje inne, nie mniej ekscentryczne pomysły – przeprowadzenie kolei transandyjskiej czy wybudowanie fabryki lodu. Bezskutecznie. Pieniądze na zbudowanie opery planuje pozyskać z plantacji kauczuku, w którą właśnie zainwestował. Jednak wskutek braku dróg wodnych nie może wywieźć produktu z miejsca uprawy. Postanawia więc przetoczyć statek parowy drogą lądową – przez zalesione, częściowo wykarczowane wzgórze – z jednego koryta rzeki do drugiego. Pomimo ekstremalnie trudnych warunków – doskwierającego upału oraz ogromnych niebezpieczeństw czyhających w dżungli – „Molly Adria” dociera do miejsca przeznaczenia.
Drugie spotkanie Wernera Herzoga z Klausem Kinskim na terenie peruwiańskiej dżungli. Dziesięć lat wcześniej zrealizował tam „Aguirre, gniew Boży” (1972), w którym aktor wcielił się w tytułowego bohatera, zręcznego manipulatora, owładniętego żądzą sławy, władzy i bogactwa szaleńca. Film kręcono w ekstremalnych warunkach. Do ogromnych upałów, wysokiej wilgoci, klęsk żywiołowych, które nękały ekipę w amazońskiej dżungli, należy dodać nieustanne kłótnie między Herzogiem a Kinskim. Nie inaczej było i teraz, a chyba jeszcze ekstremalniej. Budżet filmu wyniósł ponad szesnaście milionów marek. Zdjęcia trwały dwa lata, konflikt graniczny pomiędzy Ekwadorem a Peru zmusił reżysera do ich przeniesienia o 1500 kilometrów dalej, a rezygnacja jednego z aktorów do powtórzenia dużej partii. Nie używano efektów specjalnych, nawet w scenie przenoszenia statku przez wzgórze. Ale warto było. Powstał piękny, jeden z najbardziej szalonych filmów w dziejach kina. Złota Palma na festiwalu w Cannes (1982).
Drugie spotkanie Wernera Herzoga z Klausem Kinskim na terenie peruwiańskiej dżungli. Dziesięć lat wcześniej zrealizował tam „Aguirre, gniew Boży” (1972), w którym aktor wcielił się w tytułowego bohatera, zręcznego manipulatora, owładniętego żądzą sławy, władzy i bogactwa szaleńca. Film kręcono w ekstremalnych warunkach. Do ogromnych upałów, wysokiej wilgoci, klęsk żywiołowych, które nękały ekipę w amazońskiej dżungli, należy dodać nieustanne kłótnie między Herzogiem a Kinskim. Nie inaczej było i teraz, a chyba jeszcze ekstremalniej. Budżet filmu wyniósł ponad szesnaście milionów marek. Zdjęcia trwały dwa lata, konflikt graniczny pomiędzy Ekwadorem a Peru zmusił reżysera do ich przeniesienia o 1500 kilometrów dalej, a rezygnacja jednego z aktorów do powtórzenia dużej partii. Nie używano efektów specjalnych, nawet w scenie przenoszenia statku przez wzgórze. Ale warto było. Powstał piękny, jeden z najbardziej szalonych filmów w dziejach kina. Złota Palma na festiwalu w Cannes (1982).
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1982
KRAJ PRODUKCJI:
RFN, Peru
JĘZYK PRODUKCJI:
niemiecki, hiszpański, włoski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Przygodowy
PREMIERA ŚWIAT:
10 październik 1982
TYTUŁ ORYGINALNY:
Fitzcarraldo
PRODUKCJA:
Werner Herzog Filmproduktion, Filmverlag der Autoren, Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF), Wildlife Films Peru
Dane techniczne
CZAS:
158 min
OBRAZ:
kolor, 1,85:1
DŹWIĘK
mono
Nagrody i nominacje
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024