PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
BLOGI
Jerzy Armata
  16.06.2014
„Lato, lato”, przebojowa piosenka z „Szatana z siódmej klasy” Marii Kaniewskiej, marsz z „Mostu na rzece Kwai” Davida Leana czy sentymentalna samba z „Czarnego Orfeusza” Marcela Camusa – to były pierwsze filmowe motywy muzyczne, które w dzieciństwie utkwiły mi w pamięci. Teraz, dzięki płycie wydanej przez Polskie Radio, powraca dawnych wspomnień czar.
Być może „Melodie filmowe z lat 1934-1963”, kompakt opatrzony podtytułem „Z archiwum Polskiego Radia”, staną się zwiastunem płytowej serii poświęconej rodzimej muzyce filmowej, wszak radiowe archiwa wydają się zawierać wiele nagraniowych pereł, czego dowodem inne ukazujące się serie, m.in. „Muzyka źródeł”, „Polish Radio Jazz Archives” czy właśnie „Z archiwum Polskiego Radia” (cykl dokumentujący twórczość polskich piosenkarzy i zespołów, głównie ery bigbeatowej).

Płyta „Melodie filmowe” zawiera nagrania z lat… No właśnie, z tym jest pewien problem. Jej tytuł sugeruje bowiem, że pochodzą one z lat 1934-1963. Gdybyśmy zastosowali kryterium daty dokonania nagrań, to zrealizowano je – jak informuje dokumentacja zamieszczona w książeczce dołączonej do płyty – w latach 1951-1963, a gdyby wziąć pod uwagę daty powstania filmów, z których pochodzi nagrana muzyka, to byłyby to lata 1929-1962. Cóż, trochę się to wszystko redaktorowi wydawnictwa pomieszało, no ale nie słowo pisane jest tutaj najważniejsze, a utrwalone na płycie nuty. A te są wyborne.


Kadr z filmu "Szatan z siódmej klasy" w reżyserii Marii Kaniewskiej.

Na płycie pomieszczono 20 utworów: dziewięć pochodzi z filmów zagranicznych, obecnych w tamtych latach na ekranach naszych kin (m.in. „Światła rampy” Charlesa Chaplina, „Świat się śmieje” i „Cyrk” Grigorija Aleksandrowa, „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków” Davida Handa), dziesięć z obrazów rodzimych (m.in. „Wrzos” Juliusza Gardana, "Skarb" i „Przygoda na Mariensztacie” Leonarda Buczkowskiego, „Gangsterzy i filantropi” Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego, „Pan Anatol szuka miliona” i „Inspekcja pana Anatola” Jana Rybkowskiego) oraz jeden z komedii zrealizowanej w koprodukcji polsko-czeskiej („Zadzwońcie do mojej żony”, czyli „Co rekne zena” Jaroslava Macha).


Kadr z filmu "Skarb" Leonarda Buczkowskiego.

Grają popularne na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych orkiestry i zespoły: Orkiestra Polskiego Radia pod dyrekcją Edwarda Czernego czy Jana Cajmera, Poznańska Piętnastka Radiowa pod batutą Zygmunta Mahlika, Kwintet Barowy Milian-Hardy, Orkiestra Rubino, Zespół Instrumentalny Wojciecha Piętowskiego, Orkiestra Polskiego Radia pod dyrekcją Stefana Rachonia oraz New Orleans Stompers. Śpiewają: chóry – Czejanda i Beltona oraz soliści – Urszula Dudziak, Halina Kunicka, Sława Przybylska, Irena Santor, Andrzej Bogucki, Janusz Gniatkowski, Jerzy Połomski. Pośród kompozytorów znajdziemy na płycie m.in. Luiza Bonfę, Charlesa Chaplina, Izaaka Dunajewskiego, Lucjana Kaszyckiego, Tadeusza Sygetyńskiego, Władysława Szpilmana, Tadeusza Bairda, pośród autorów tekstów -  m.in. Ludwika Jerzego Kerna, Ludwika Starskiego, Tadeusza Śliwiaka, a wśród aranżerów - m.in. Jerzego Miliana i Jana Ptaszyna Wróblewskiego, wszak były to czasy, gdy muzyka jazzowa wyszła już z katakumb na światło dzienne. Usiądźmy zatem wygodnie w fotelu i… zagrajmy to raz jeszcze. Wspomnienia trzeba szanować, śpiewali już kiedyś o tym bracia Andrzej i Jacek Zielińscy. 


Jerzy Armata
SFP
Zobacz również
Mundial nie taki straszny
Tom Cruise na skraju
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll