PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
BLOGI
Agnieszka Sadurska
  19.04.2014
W związku z 600 rocznicą nawiązania polsko-tureckich stosunków dyplomatycznych, w tym roku w Turcji, odbywa się szereg imprez prezentujących dokonania naszej kultury. Patronat nad imprezą objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego a kuratelę artystyczną Instytut im. Adama Mickiewicza
Na terenie całego kraju (choć gros odbywa się w Stambule) zaprezentowanych będzie ponad sto projektów artystycznych; wystaw, spektakli teatralnych, koncertów i pokazów filmowych.

Jednym z nich był, zakończony w ubiegłym tygodniu (12-13.04), pokaz panoramy polskich filmów animowanych, towarzyszący  33. Międzynarodowemu Festiwalowi Filmowemu w Stambule.

W Pera Museum, w trzech blokach zaprezentowano 40 krótkich metraży, ilustrujących dokonania polskiej szkoły eksperymentalnej. Pokazują one bogactwo technik i odwagę formalną polskich artystów, traktujących filmową narrację w sposób niestandardowy i nowatorski. Wielu z nich jest uznawanych dzisiaj za prekursorów filmowego eksperymentu w kinematografii światowej: Themersonowie ("Oko i ucho" 1944)  eksploatujący granice 'czystej formy" i filmowej abstrakcji, tandem Jan Lenica i Walerian Borowczyk ("Był sobie raz", "Sztandar Młodych" 1955), łączący animację klasyczną, wycinankę i tzw. społeczny przekaz, Antonisz ("Słońce" 1977r.), wirtuoz non-camery, czy Rybczyński ("Nowa ksiażka", "Oj nie mogę się zatrzymać", 1975), poszukujący nowych sposobów narracji i plastyki z użyciem dostępnych środków współczesnej techniki filmowej.


"Dom", reż. W. Borowczyk, J. Lenica, fot. IAM / culture.pl

Zwieńczeniem pokazów był panel poświęcony zagadnieniom związanym z artystycznym rodowodem polskiego kina eksperymentalnego oraz procesowi powstawania animacji. Jego gośćmi byli Adriana Prodeus oraz Mariusz Wilczyński, którego filmy również znalazły się w programie.

Jak twierdzą, w panelu wzięło udział około 600 osób, co dowodzi, że dokonania artystów reprezentujących, jak by się wydawało, hermetyczną dziedzinę sztuki, z egzotycznego kraju, znajduje sporo grono zainteresowanych, a język filmu jest tak uniwersalny, że powoduje wzruszenie i świeże  interpretacje klasycznych dzisiaj dzieł. Jedna z uczestniczek pokazu stwierdziła, że po obejrzeniu filmu Wilczyńskiego  "Niestety" czuje się "łzą w oceanie samotności".

Nie jest wykluczone, że doczekamy się tureckiego rewanżu, bo nasi paneliści przekazali zaproszenie do odwiedzenia Polski z analogicznym pokazem na ręce przewodniczącego ASIFA Turcja.

Zanim to nastąpi, myślę, że byłoby fajnie, gdyby ten program można było, choć w części zobaczyć, przy okazji któregoś z naszych licznych festiwali filmu animowanego dla odświeżenia pamięci i uświadomienia, jak mocną mamy pozycję w tej dziedzinie sztuki.




Agnieszka Sadurska
Zobacz również
Religijna produkcja na topie w święta
Premiery nie dopisały
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll