PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
„Pamiętasz, była jesień…” z muzyką Lucjana Kaszyckiego i tekstem Andrzeja Czekalskiego oraz Ryszarda Plucińskiego to chyba najpiękniejsza polska piosenka filmowa. Zaśpiewała ją w "Pożegnaniach" (1958) Wojciecha Jerzego Hasa przejmująco Sława Przybylska, choć na ekranie zobaczyliśmy… Annę Łubieńską.
Zabrzmiała później jeszcze w "Jedenaste: nie wychylaj się" (1982), jedenastym odcinku serialu Jana Łomnickiego "Dom", "Tataraku" (2009) Andrzeja Wajdy, "Obywatelu" (2014) Jerzego Stuhra, a także dwóch etiudach studentów łódzkiej Szkoły Filmowej – "Red Lili" (2011) Róży Miszteli oraz "Dniu oszusta" (2012) Bartosza Warwasa. Evergreen z "Pożegnań" włączyły do swego repertuaru m.in. Magda Umer, Kora, Kasia Nosowska, Anna Maria Jopek, jej jazzowej transkrypcji dokonał Piotr Baron, a aktorską wersję zaprezentowali Magdalena Zawadzka i Jan Kobuszewski. Kaszycki jest autorem wielu piosenek, niektóre można usłyszeć także w filmach, m.in. "Rozstaniu" (1960) Hasa, "Gangsterach i filantropach" (1962) Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego, "Domu bez okien" (1962) Stanisława Jędryki czy serialu Witolda Lesiewicza"Doktor Murek" (1979), ale żadna z nich nawet nie zbliżyła się – ani popularnością, ani jakością, ani wykonaniem – do „Pamiętasz, była jesień…”, utworu, który powstał ponoć „na kolanie”. Jej tekst to debiut poetycki… dwóch asystentów Wojciecha Jerzego Hasa – Andrzeja Czekalskiego i Ryszarda Plucińskiego. Czekalski tak się „rozpisał”, że stał się autorem tekstu popularnej piosenki z "Jak rozpętałem drugą wojnę światową" (1969) Tadeusza Chmielewskiego i ballady stepowej z "Pana Wołodyjowskiego" (1969) Jerzego Hoffmana. 


Fot. Anna Michalska/Muzeum Kinematografii w Łodzi

Lucjan Kaszycki jest kompozytorem krakowsko-warszawskim. Urodził się w Krakowie 27 września 1932 roku (tak się przypadkowo złożyło, że piszę ten tekst dokładnie w dniu urodzin jego bohatera – wszystkiego najlepszego!), tu skończył średnią szkołę muzyczną w klasie fortepianu oraz Wydział Kompozycji Akademii Muzycznej w klasie Stanisława Wiechowicza (1957). Oprócz komponowania zajmuje się także pracą pedagogiczną, najpierw na uczelni krakowskiej, a od 1974 roku na Akademii Muzycznej w Warszawie.

Jest artystą wszechstronnie utalentowanym. W jego dorobku kompozytorskim możemy odnaleźć muzykę poważną, elektroniczną, komputerową, jazz, piosenki, musicale (także dla młodzieży), nawet muzyczną baśń czy operę buffo. Jest autorem partytur do wielu filmów, spektakli teatralnych, audycji telewizyjnych i radiowych. Pisze utwory na wielką orkiestrę symfoniczną i na małe składy wokalno-instrumentalne. Jest także cenionym pedagogiem, do jego najzdolniejszych uczniów należą m.in. Ryszard Szeremeta, Andrzej Zarycki i Andrzej Zieliński. Ma na swym koncie muzykę do ponad 40 filmów, m.in. do "Wspólnego pokoju" (1959), "Złota" (1961) i "Jak być kochaną" (1962) Hasa, "Awantury o Basię" (1959) Marii Kaniewskiej, "Świadectwa urodzenia" (1961) i "Rysia" (1981) Stanisława Różewicza, ale gdyby nie napisał żadnej z tych partytur, a tylko „Pamiętasz, była jesień…”, i tak na trwałe wszedłby do historii polskiej kinematografii: „Pamiętasz, była jesień / Pokój numer osiem, korytarza mrok, / Już nigdy nie zapomnę hoteliku Pod Różami, / Choć już minął rok…”.


Jerzy Armata
Magazyn Filmowy SFP, 50/2015
  19.12.2015
fot. Anna Michalska/Muzeum Kinematografii w Łodzi
Chmielewski - realistyczny surrealista?
Marcin Wrona: kino służy do pokazywania niewidzialnego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll